נגמרו הימים בהם מורה עמדה ודיברה, ותלמידים הקשיבו. היום הם מחזיקים ביד סמרטפון, ודרכו הם שולטים בעולמות תוכן שונים, רק סמנו להם את תחילת המסלול, והם ירוצו לבד.
כדי לשמור על רלוונטיות החינוך במציאות משתנה צריך להתמקד בשילוב מספר דיסיפלינות בתוך עולמות החינוך: אימון מנטלי, כלים מעולמות הקואצ'ינג, מִשְּׂחוק בחינוך, למידה רגשית-חברתית (SEL) ופסיכולוגיה חיובית.
3 כלי אימון מקדמים בכיתה
אימון הוא תהליך בעל השפעה המכין אדם או קבוצת אנשים לתפקוד במצב עתידי מוגדר: חברתי, ריגשי ולימודי. קבלו כלי אימון לכל אחד מהתחומים:
מיינדפולנס אימון מנטלי משנה חיים לאיזון ריגשי
מיינדפולנס (קשיבות) זה קודם כל לשים לב. תשומת לב היא מרכיב משמעותי בכל פעולה איכותית. אומן מצטיין הוא אומן ששם לב לכל הפרטים, ומקדיש את כל כולו לכך. מהנדס מעולה הוא מהנדס שרואה גם את התמונה הגדולה וגם את הפרטים- הוא שם לב לבעיות וגם לפתרונות האפשריים, ויודע לבחור ביניהם. כך שתשומת לב היא מרכיב חיוני בהצלחה.
כלי שפותח כל מפגש ומעניק מעטפת רחבה של יתרונות לתלמידים ולמורים.
נשימה מודעת
שימו ביוטיוב מוזיקה מרגיעה, שבו בכיסא שלכם בצורה נוחה ובקשו מהתלמידים לשבת גם הם בנוחות בכיסא, לקחת 3 נשימות עמוקות דרך האף ולנשוף אותן דרך הפה. הדריכו אותם להפנות קשב לנשימה, הזכירו להם לשמור על השקט, לעצום עיניים (מי שמרגיש נוח, לא חובה) הסבו את תשומת לבם למנח הגוף על הכיסא ולתחושה. הציעו להם לעבור בדמיון על חלקי הגוף: כפות רגלים, רגלים, כתפיים, ידיים, ראש וכן הלאה. הפנו את תשומת לבם לתחושות השונות אותן הם חשים (חום, קור, כיווץ). הציעו להם להאזין לצלילים, לקולות, לרעשים – מבלי להגיב, תנו למחשבות להגיע ולעזוב. הישארו עם השקט הזה כמה שניות.
מאיץ קשר אימון להעמקת היכרות מורה-תלמיד ותלמיד-תלמיד
היכרות והעמקת היכרות בין המשתתפים היא קריטית לאוורור חברתי, גיבוש הקבוצה ועליה ברמת הפתיחות, השיתוף והביטוי האישי. כלי האימון הוא הכרות בשילוב עבודה על זיכרון, קשב וריכוז שאת הערך שלו יוכלו התלמידים לקחת לתחום הלימודי.
"קוראים לי הילית ואני יכולה לעשות את זה"
עומדים במעגל וכל אחד מהמשתתפים מציג את השם שלו בליווי תנועה שהוא בוחר, הבא בתור צריך לחזור על השם של קודמו עם התנועה שהוא עשה ולהוסיף את השם והתנועה שלו. המעגל ממשיך וכל אחד חוזר על שמות קודמיו ומוסיף שם ותנועה משלו. האימון מייצר צחוק והתלהבות ומאפשר ביטוי אישי מתוך בחירה, בדגש על שיפור הזיכרון כחלק מההצלחה שלי.
סרגל ההצלחות שלי אימון להצלחה אישית
הרבה פעמים שאני שואלת תלמיד: "במה אתה רוצה להצליח?" הוא עונה לי "בהכל!". ובכן, אי אפשר להצליח בהכל. בשביל להצליח אני צריך להתמקד ולהשקיע בתחום מסוים. לדוגמא: בלימודים אני רוצה לשפר ציונים במתמטיקה במחצית הבאה. עם מיקוד כזה אפשר לעבוד ולהצליח.
סרגל ההצלחה שלי הוא כלי אימון שממקד הצלחה במקצוע מסוים:
כל תלמיד מקבל דף A4 ויוצר עליו ציר מספרים מ 0-100: 0, 10, 20, 30, 40, 50 וכן הלאה. מתחת לציר המספרים כותבים 3 תאריכים ומציינים בהם 3 מבחנים עתידיים באותו מקצוע שבו אני רוצה או צריך להשתפר. כל תוצאה במבחן, מסמנים על גבי ציר המספרים, לדוגמא: אם במבחן במתמטיקה שהתקיים בתאריך 1.2.22 קיבלתי 70, אני מסמן את המספר 70. במבחן הבא, אני אבחן את התוצאה שלי על גבי ציר המספרים. כל תוצאה שתהיה טובה יותר מהקודמת, תיחשב להצלחה!
כל תוצאה משופרת תענה ב'פרס' מצד המורה בדרכים רבות: לשבת ליד חבר, לבחור שיר בסוף השיעור, למחוק הערת משמעת קודמת, שיחת טלפון מעצימה להורים, לאכול בשיעור, הארכת זמן בהפסקה, וכל דבר שיקדם את המטרות שלכם בכיתה. תנו לתלמידים לבחור את הפרסים, הם אלופים בזה.