"ההצלחה החשובה ביותר בתקופת בית הספר היא ההצלחה החברתית"
הילית בן בוכר
זו דעתי ואני תומכת בה.
דמיינו לרגע אתכם בגיל 5. כל עליה במדרגות היא טיפוס על הר, מברשת השיניים הופכת למיקרופון, המטאטא הוא מקל קסמים, בכל הליכה במדרכה הרגשנו כמו דורותי בשביל האבנים הצהובות, והעננים – הם בכלל נוצרו רק עבורכם. העולם הוא במה – וכולנו שחקנים. לרגע את רופאה ורגע אח״כ את כבאית, אתה גיבור על ויש לך כנפיים, אז אולי אתה בכלל ציפור!
זוכרים? אין לכם צרות, אין לכם דאגות, ואין לכם פחד. אם נשקע שם לרגע בזיכרון הזה… מה הפעיל אותנו? מה אהבנו לעשות? במה אהבנו לשחק? איך העסקנו את עצמנו? אילו כלים רכשנו באמצעות המשחקים האלו? אילו ערכים הנחו אותנו?
תחשבו על זה שניה, ההתמודדות במשחק איפשרה לנו מיומנויות להתמודדות בסיטואציות מאתגרות אמיתיות. ב'שוטרים וגנבים' שיפרנו את זיכרון העבודה כשהיינו צריכים לפעול לפי התפקיד במשחק ולא לשכוח מי הגנב ומי השוטר, ב'טלפון שבור' שכללנו את יכולת ההקשבה לילדים האחרים שתורמים לסיפור ולמדנו לדעת להגיב בהתאם. ב'דג מלוח' תירגלנו את היכולת להתאפק ולעכב את התגובות האוטומטיות. גם כששיחקנו ג'ולות חישבנו מידות ומרחקים וקלפי הפוגים לימדו אותנו פיזיקה – כמה חוזק אני צריך לייצר ביד כדי להפוך פוג ולנצח. 'סבתא סורגת' עשתה לנו בית ספר בחוקיות, 'ארץ עיר' הרחיב לנו את הידע ו'תופסת' שרפנו קלוריות.
וזה לא שלא התעוררו בעיות, אבל ידענו לחשוב באופן יצירתי ולמצוא פתרונות. ובעיקר פיתחנו יכולת שליטה עצמית שקריטית לאורך כל החיים: היכולת להתמיד במטלה חשובה, להרגיע את התסכול שעולה ואת הדחף לעזוב ולוותר.
והיום? האם מתאפשר לנו לשחק? האם אנחנו מאפשרים לעצמנו? באמת באמת לשקוע במשחק? לדמיין? לעוף על עצמנו?
ובכן, יש לי חדשות טובות בשבילכם. כל הילדות שלנו היא בעצם אימון במגרש משחקים ענקי שמכין אותנו לחיים עצמם. לרגע הזה שבו נפגוש מציאות.
בואו נבין איך אנחנו רותמים את זה לטובתנו.
"החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים"
אפלטון
התוכנית היחידה המבוססת על ניסיון מוכח בפועל של למעלה מ- 10 שנים בליווי תהליכים אישיים וקבוצתיים פורצי דרך, באימון אלפי תלמידים וצוותי הוראה בעשרות בתי ספר. התוכנית בעלת פרס חינוך של הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות מטעם משרד החינוך ומומלצת מחוז ת"א. מאושרת כתוכנית הכלה במשרד החינוך מס' 6290.
תוכנית אימון באנרגיה גבוהה, מהירה וקלה ליישום להצלחה חברתית, שיכלול כישורים בינאישיים ושיפור תהליך החיים. האימון מספק ללומדים אוורור רגשי, מגבש בין הקבוצה ומעורר מוטיבציה. כל מפגש מזמן למשתתפים הכרה ביכולות שלהם, ומטפחת בוגר ערכי, בעל תחושת ערך ומשמעות, יכולת ניהול עצמי, המרגיש שייכות לקהילה בה הוא פועל ומוכן ליטול חלק בעבודת צוות.
המטרה
ממוקדת בקידום המוביליות החברתית ומציבה 3 יעדים עיקריים:
שיפור האקלים החברתי בבית הספר ותחושת הגאווה בקרב הלומדים
+
הצפה ואוורור רגשות במרחב התנסות מעצים
+
רכישת כלים תוצאתיים לטובת התפתחות אישית וקבוצתית של המשתתפים
השיטה
מִשְּׂחקיות רב תחומית לטובת צמיחה והתפתחות של אנשים בקבוצה שמשכלל יכולות של האדם במיומנויות וכלים שיאפשרו לו להתפתח ולהכיר את יכולותיו לעבר הישגים משמעותיים כבוגר עצמאי ומצליח. השיטה ממוקדת במרכיב הלמידה המשמעותי המשפיע ביותר על האדם: להתאמן בעצמך. practice doing.
שיטת העבודה שמה במרכז שלושה מנגנונים שהחיבור ביניהם מייצר מערכת עוצמתית:
התלמיד תחום האימון האישי וההתפתחות האישית המעודד ומציב יעדים להצלחה מעשית בגישת 'הפרט במרכז' תוך ביטוי לעולמו האישי.
הקבוצה אליה הוא שייך התנסות בכלים מעשיים בזירה חברתית קבועה, מעצימה, תומכת ומקרבת.
המסגרת בה הוא פועל הובלת בית הספר להצלחה, להשגת יעדים וביצועי על, דרך התלמידים, שישפיע לטובה על כל מעגלי החברה בחייהם: חברים, מורים הורים אחים וכו…
עקרונות השיטה מייצגים את התחומים בהם כל מנגנון חברתי צריך להתמקד כדי לשמור על רלוונטיות במציאות משתנה: שיתופיות, מימוש הפוטנציאל האנושי, והתנסות פרקטית בזירה החברתית.
הסדנא
משלבת תכנים ממספר עולמות ידע: אימון מנטלי, כלים מעולם הקואצ'ינג, מִשְּׂחוק בחינוך למידה רגשית-חברתית (SEL) ופסיכולוגיה חיובית.
התוצאה
העצמה חברתית ברמת הפרט שהופכת כל קבוצה – לנבחרת מנצחת!
"מורה בינוני אומר, מורה טוב מסביר, מורה מצוין מדגים, מורה מושלם מעורר השראה"
ווילאם ארתור וורד
הוראה ואימון הם שני מקצועות קרובים, ההבדל העיקרי בין מורה למאמן הוא סוג הידע שהם מקנים: המורים מעניקים ידע תיאורטי ואילו מאמנים מעניקים ידע מעשי.
"מורה מאמנת" היא תוכנית אימון חברתי-תוצאתי המזמן חווית הצלחה בתחומים של העצמה, ביסוס שייכות ומסוגלות אישית.
האימון ממוקד לצוותי ההוראה, מתוך הבנה שהמורים הם הזרוע המבצעת והפרקטית ליצירת חוויה חברתית בעלת השפעה לאורך זמן, כזו שתיצרב אצל התלמידים גם אחרי שהמפגש יגמר.
התוכנית שבניתי היא המעודכנת ביותר הקיימת היום והיא נסמכת על ניסיון מהשטח של למעלה מ- 10 שנים בליווי תהליכים אישיים וקבוצתיים פורצי דרך, באימון אלפי תלמידים וצוותי הוראה בעשרות בתי ספר, ההיכרות עם העולם של בני הנוער, והצרכים הייחודיים להם.
המטרה
ממוקדת בקידום המוביליות החברתית ומציבה 3 יעדים עיקריים:
שיפור האקלים החברתי והעמקת תחושת השייכות והמסוגלות של צוות ההוראה.
•
קידום חוסן אישי ומקצועי של צוותי החינוך.
•
רכישת כלים תוצאתיים לטובת התפתחות אישית וקבוצתית של המשתתפים.
השיטה
מִשְּׂחקיות רב תחומית לטובת צמיחה והתפתחות של אנשים בקבוצה שמשכלל יכולות של האדם במיומנויות וכלים שיאפשרו לו להתפתח ולהכיר את יכולותיו
לעבר הישגים משמעותיים כמורה עצמאי ומצליח.
השיטה ממוקדת במרכיב הלמידה המשמעותי המשפיע ביותר על האדם: להתאמן בעצמך. practice doing.
שיטת העבודה שמה במרכז שלושה מנגנונים שהחיבור ביניהם מייצר מערכת עוצמתית:
המורה תחום האימון האישי וההתפתחות האישית המעודד ומציב יעדים להצלחה מעשית בגישת 'הפרט במרכז' תוך ביטוי לעולמו האישי.
הקבוצה אליה הוא שייך התנסות בכלים מעשיים בזירה חברתית קבועה, מעצימה, תומכת ומקרבת.
המסגרת בה הוא פועל הובלת בית הספר להצלחה, להשגת יעדים וביצועי על, דרך צוותי ההוראה המובילים את משימת החינוך במציאות מורכבת.
עקרונות השיטה מייצגים את התחומים בהם בית הספר צריך להתמקד כדי לשמור על רלוונטיות החינוך במציאות משתנה:
שילוב מספר דיסיפלינות בתוך עולמות החינוך.
הסדנא
משלבת תכנים ממספר עולמות ידע: אימון מנטלי, כלים מעולם הקואצ'ינג, מִשְּׂחוק בחינוך למידה רגשית-חברתית (SEL) ופסיכולוגיה חיובית.
התוצאה
תהליך בעל השפעה שיאפשר לך לשכלל את היכולות של עצמך ולהשפיע על מסלולי חיים של תלמידים,
לגבש כל קבוצה לנבחרת מנצחת ולשכלל כל אחד מהתלמידים לגירסא יותר טובה – של עצמו.
שאלות ותשובות
?!
למי מתאימה התוכנית
אנו נמצאים בעיצומה של זרימה לשינויים ותנועה לחדשנות, כל ארגון עסקי, חברתי או חינוכי הרוצה לשרוד ולשגשג בסביבה התחרותית, נדרש לעסוק בזה. "אימונית" מאפשרת ללומדים להתאמן בתהליך שיתופי, בו הקבוצה פועלת יחד כדי לממש או להשיג יעד משותף בהצלחה. הדגש בהנאה שמובילה להנעה. הערך המוסף טמון ביכולתה להעצים את השותפים ולאפשר להם להשיג יחד מטרות שלא יכלו להשיג כל אחד לבדו. ולכן התוכנית מתאימה לכל מוסד חינוכי שמאמין שאפשר להוביל מציאות שבה הכל אפשרי והכל מתקיים!
?!
מהם נושאי המפגשים?
אימון הוא כמו חליפה: הוא מותאם לפי מידה לכל צורך. הנהלה, צוות ייעוצי וצוות ההוראה יגדירו את מטרת האימון וימקדו בצורך מסויים לאותה קבוצת התלמידים. מתוך הצורך הזה, תיבנה תוכנית אימון מתוך נושאי רוחב: העמקת הכרות וגיבוש קבוצה, ניהול ואוורור רגשות, פתרון בעיות חברתיות, עבודת צוות ושיתוף פעולה בקבוצה, מיומנויות תקשורת, מגבירי מוטיבציה, טיפוח דימוי עצמי חיובי, אומנות השיחה, הגדרות עשייה ומיקוד במטרה, בניית ערך מוביל והכרת נקודות חוזק ונקודות בולמות בדרך אל המטרה, תמונת עתיד – מאין באתי ולאן אני הולך?
?!
איך מתנהל מפגש?
כל מפגש מזמן לילדים חשיפה לנושא מעולמם האישי והחברתי, תוך מתן כלים פרקטיים בזמן אמת להתמודדות מיטבית יותר עם מצבים שונים. מדובר במפגש העצמה ש'שובר' את המרחב הפדגוגי ומאפשר התנסות בלמידה, בעולמות האימון מחוץ לכיתה. כל מפגש מתחיל בהנחיה קצרה וברורה, משחק קבוצתי בפרקטיקה אימונית ויישום כלי אימון חדש. הלומדים חווים את המשחק הקבוצתי תוך קבלת כלים אימוניים פרקטיים מעוררי מוטיבציה לצורך יישומם בחיים האישיים, מה שישפיע לטובה על כל מעגלי חייהם: חברים, מורים הורים אחים וכו… המשחק מאפשר לכולם להשתתף, מציף נושאים שניתן לדון עליהם, מעמיק הכרות, מגבש, ומעורר אמון במנחה ובמשתתפים.
?!
מה צריך לעשות מוסד חינוכי המעוניין להטמיע את השיטה?
לפתח תפיסה המזהה את עולם האימון עם סולם ערכים ויעדים מקצועיים המלווים את צוות ההוראה והתלמידים.
לזמן תנאים פיזיים שיאפשרו אימון חברתי: מרחב העצמה קבוע (רצוי לא בכיתת האם), רשת אינטרנט יציבה, מחשב רמקולים ומקרן.
לפנות זמן לפעילות אימונית מתוך ראייתה כבעלת חשיבות להתפתחות התלמידים ולמידתם: לאפשר מסגרות זמן ולהגמיש את מערכת השעות.
לאפשר לצוות החינוכי לחוות תהליך אימון במקביל לעבודה עם התלמידים. לדוגמה, קיום ישיבות מורים ותהליכי פיתוח מקצועי במפגשי אימון.
לקיים פיתוח מקצועי מתמשך במסגרת סדנאות, ימי עיון והדרכה, לצורך העמקת ההבנה של אסטרטגיות אימון ושילובם בתהליכי הוראה.
תוצאות בפועל
תוצאות ההערכה של התכנית הדגימו שיפור בציונים של עשרות נקודות, הצמחת רמת הביטחון העצמי והאמונה העצמית של התלמידים בעצמם ושיפור תוצאותיהם הלימודיות.
המלצות